Przygotowanie do eksportu – krok po kroku

24.10.2024
Przygotowanie do eksportu – krok po kroku

Czym jest Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH)? Jeśli miałbym jednym zdaniem określić, czym jest PAIH, to powiedziałbym, że jest to darmowa, rządowa agencja doradcza pomagająca polskim firmom w ekspansji na rynki zagraniczne. Oczywiście jest to duże uproszczenie, ale stworzone na potrzeby tego artykułu.

Największą zaletą PAIH, jest to, że posiadamy biura w 57 (!) krajach, dzięki czemu pracownicy PAIH są na miejscu, znając lokalny rynek, jego specyfikacje, posiadając sieć kontaktów, mają realne możliwości aby wesprzeć polskiego przedsiębiorcę. W poniższym wpisie podpowiem w bullet pointach, na jakie pytania powinny sobie odpowiedź osoby, które zamierzają rozpocząć ekspansję zagraniczną oraz jaki jest zakres pomocy w PAIH.

OD CZEGO ZACZĄĆ?

Każda firma przed decyzją o wejściu na nowy rynek zagraniczny, powinna sobie odpowiedzieć na szereg pytań takich jak:

PRODUKT/USŁUGA:

  • Czy została zidentyfikowana przewaga konkurencyjna produktu/usługi?
  • Czy została rozpoznana zgodność produktu/usługi z wymaganiami rynku eksportowego?
  • Czy firma posiada możliwość modyfikacji produktu/usługi (np. składników, opakowania)?


ZASOBY LUDZKIE:

  • Czy firma posiada wydzielony dział eksportu/wykwalifikowany zespół zajmujący się procesem internacjonalizacji?
  • Czy kadra odpowiedzialna za prowadzenie działań eksportowych posiada dobrą znajomość języka angielskiego bądź docelowego języka lokalnego?


PLANOWANIE BIZNESU I MARKETING:

  • Czy firma posiada plan biznesowy rozwoju eksportu (m.in. strategia marki, polityka cenowa, zasady komunikacji, obsługa reklamacji/serwis, obsługa after sales)?
  • Czy kanały komunikacyjne firmy i materiały dostępne są w języku angielskim bądź w języku kraju rozwoju eksportu?


LOGISTYKA ROZLICZEŃ W EKSPORCIE:

  • Czy firma posiada doświadczenie w zakresie obsługi prawnej umów z kontrahentami zagranicznymi, jak również obsługi płatności oraz zabezpieczenia i rozliczania transakcji eksportowych?
  • Czy firma posiada doświadczenie w zakresie obsługi logistycznej kontraktów zagranicznych?
  • Czy zidentyfikowane zostały preferowane kanały dystrybucji?


FINANSE I ZASOBY PRODUKCYJNE:

  • Czy firma posiada zabezpieczone środki finansowe niezbędne do sfinansowania kosztów wprowadzenia produktu na rynek zagraniczny?
  • Czy firma posiada odpowiednie zdolności produkcyjne?
  • Czy firma przewiduje w swoim budżecie środki na zabezpieczenie płynności w kontekście działalności eksportowej (opóźnienia w dostawach, płatnościach, ryzyko walutowe)?

Dowiedz się więcej.

Oczywiście to nie jest wyczerpująca lista pytań – w zależności od branży czy kraju, na który chcemy eksportować swoje produkty/usługi pojawią się dodatkowe pytania, na które należy odpowiedzieć.

ZAKRES POMOCY PAIH:

Jak pomoc PAIH działa w praktyce? Firma zgłasza się do PAIH z prośbą np. o pomoc na wejście na rynek X. Prośby mogą być różne. Biorąc pod uwagę nasze doświadczenie w Poznaniu, firmy głównie szukają lokalnego partnera. PAIH analizuje produkt pod kątem rynku, analizuje firmę pod kątem gotowości do eksportu i jeśli wszystko jest w porządku, sprawę przejmuje jedno z Zagranicznych Biur Handlowych.

Pomożemy w:

Analiza potencjału eksportowego

Analiza zasobów przedsiębiorcy pod kątem rozpoczęcia/rozszerzenia działalności eksportowej oraz konkurencyjności produktu/usługi na rynkach międzynarodowych. Wskazanie mocnych i słabych stron oferty klienta oraz szans i zagrożeń w eksporcie.

Przygotowanie pakietów informacyjnych

Pakiet informacyjny, w zależności od potrzeb przedsiębiorcy, może obejmować m.in. dane makroekonomiczne, podstawowe informacje prawne, podatkowe, sektorowe czy dotyczące kultury biznesu lokalnego rynku.

Organizacja spotkań B2B

Przygotowanie skrojonych na miarę sesji B2B w oparciu o znajomość lokalnej specyfiki biznesowej i sieć kontaktów PAIH.

Organizacja misji biznesowych

Zapewnienie udziału w warsztatach, konferencjach, targach oraz spotkaniach biznesowych, umożliwiających lepsze zrozumienie nowego rynku. Misje odbywają się pod ochronnym parasolem polskich instytucji publicznych przy udziale przedstawicieli polskiej administracji publicznej.

Opracowanie list partnerów biznesowych

Wsparcie w znalezieniu partnerów biznesowych na danym rynku.

Weryfikacja partnerów biznesowych

Weryfikacja wiarygodności potencjalnych partnerów biznesowych.

Opracowanie strategii ekspansji na wybranych rynkach

Projekt Polskie Mosty Technologiczne polega na wsparciu finansowym w tworzeniu strategii ekspansji na wybrane rynki poza unijne.

Wsparcie w kontaktach z administracją

Wsparcie w relacjach biznes-administracja umożliwiające efektywną realizację eksportu.

Po co są Regionalne Biura Handlowe (RBH)? Dzięki RBH jesteśmy bliżej polskich przedsiębiorców. Wielokrotnie spotkałem się z tym, że firma słyszała o PAIH, ale „nie miała czasu” na wyjazd do Warszawy, dlatego przedsiębiorcy, którzy zawsze są w deficycie czasu mocno rozważali skorzystanie z usług PAIH. Oczywiście są możliwości skontaktowania się z PAIH online, ale spotkanie twarzą w twarz, szczególnie w tak ważnym dla firm temacie jak ekspansja zagraniczna, jest biznesowo skuteczniejszą formą kontaktu. RBH poprzez działania marketingowe, konferencje czy szkolenia, dociera do większej liczby firm, a mając biuro w Poznaniu, wychodzimy naprzeciw wielkopolskim przedsiębiorcom.

PAIH to jednak nie tylko eksport. Oprócz pomocy polskim firmom w ekspansji zagranicznej, pomagamy m.in. zagranicznym podmiotom w inwestycjach w Polsce.

PAIH w liczbach

Z doświadczenia wiem, że czasami wystarczy jedno zdanie, jeden kontakt, a może to być gamechanger dla naszego biznesu. Dlatego aż się prosi, aby przy wchodzeniu na nowe rynki skorzystać z usług PAIH i zwiększyć swoją szansę na udaną ekspansję zagraniczną.

 

Kontakt:

Regionalne Biuro Handlowe w Poznaniu

Piotr Kaczmarek
Tel. 600 400 828
piotr.kaczmarek@paih.gov.pl

Joanna Grzelka
Tel. 887 833 306
joanna.grzelka@paih.gov.pl

 

O autorze:

Piotr Kaczmarek

Piotr Kaczmarek

Ekspert w Regionalnym Biurze Handlowym PAIH w Poznaniu. 8 lat w startupach za granicą (USA, UK, Malta) na stanowiskach takich jak Founder, Członek Zarządu czy Project Manager. Background IT.