Kierunek Włochy
Włochy to duży i w wielu sektorach nadal chłonny rynek z ponad 60 mln konsumentów. Należą do grupy G7, czyli grona jednych z najbogatszych i najbardziej uprzemysłowionych państw świata. Nie są jednak samowystarczalne, bo aż 59% stanowi import, i to głównie z krajów UE. Jak w statystykach wymiany handlowej wypada Polska? Choć nie jesteśmy na samym podium, to plasujemy się tuż pod. Włochy to jeden z ważniejszych partnerów handlowych Polski. Po I kwartale br. zajmują 5. pozycję w naszym eksporcie i 4. w imporcie. W ubiegłym roku polski eksport do tego kraju zwiększył się o 27% i osiągnął 13,2 mld euro. Od lat obopólne relacje handlowe są bardzo dobre, a wartość wymiany towarów z roku na rok wzrasta.
Mimo, że jest to rynek nasycony, eksperci przekonują, że nadal jest miejsce dla polskich MŚP, innowacyjnych startupów i niszowych sektorów. Małe i średnie firmy są mile widziane, co wynika ze specyfiki rynku i faktu, że aż 95% włoskich firm to przedsiębiorstwa małe, zatrudniające od 1 do 9 pracowników. Kto konkretnie ma szanse? Firmy, które inwestują i wystawiają się najczęściej na targach, a oferują m.in. usługi informatyczne, kosmetyki, farmaceutyki, sprzęt medyczny, suplementy diety, energię odnawialną, akcesoria samochodowe, meble i wyposażenie wnętrz.
Zachęcając do ekspansji, nie sposób nie zasygnalizować problemów związanych z pandemią. Włochy to jeden z krajów, który najsilniej ją odczuł. Z niepokojem obserwowaliśmy w mediach liczby zakażonych i zgonów. Wprowadzane obostrzenia skutkowały spadkiem PKB i trudną sytuacją gospodarczą. Włochy mają jeden z najwyższych wskaźników długu publicznego. Planując wejście na ten rynek, nie można więc pomijać analizy słabych stron, jakimi są choćby utrzymujące się spowolnienie gospodarcze czy jedne z najdłuższych w Europie terminów płatności. Analiza zysków i strat na podstawie przykładów firm, które już działają we Włoszech pokazuje jednak, że warto spróbować. Nasze rady to zachować szczególną czujność, sprawdzić wiarygodność partnera biznesowego, a nawet ubezpieczyć transakcje z włoskimi kontrahentami. Jak informują choćby analitycy KUKE, patrząc na szkodowość poszczególnych krajów, rynek włoski należy pod tym względem do liderów.
Plus jest taki, że różnice kulturowe nie stanowią bariery. Włosi są wśród nacji, które Polacy lubią najbardziej. Łatwo o porozumienie, mimo stosunkowo rzadkiej znajomości języka włoskiego. Może to za sprawą częstych podróży do Włoch – to jeden z najchętniej odwiedzanych krajów na świecie. A może to efekt tego, że są wśród nas włoscy obywatele. I to całkiem sporo. W Polsce działa około trzech tysięcy włoskich firm, które prowadzą działalność handlową i usługową. A może ta bliskość, którą odczuwamy jest za sprawą tak lubianego przez nas włoskiego jedzenia. Jak mówią przez żołądek do serca. Do serc Włochów też coraz lepiej i szybciej trafiamy z polskimi produktami. Przetarły szlaki większe firmy, które zburzyły mit niskiej jakości produktów ze wschodniej części Europy i ociepliły wizerunek „made in Poland” takimi spektakularnymi działaniami, jak sponsoring topowej włoskiej drużyny piłkarskiej.
Parę lat temu ukazał się ciekawy przewodnik po rynku włoskim, którego autorka – Anna Czerwińska – dowcipnie spuentowała charakter Włochów: „Robienie biznesów przez Włochów często wygląda na nieuporządkowane, ale efekt finalny jest jednak zwykle satysfakcjonujący, a tym co cechuje Włochów, jest kreatywność. Podobnie jak my zawsze znajdą wyjście z trudnej sytuacji. Są też, jak Polacy, bardzo elastyczni w działaniu”. Dużo nas łączy, nie tylko zamiłowanie do piłki 🙂
Ktoś wreszcie zapyta, czy sprzedawać przez agenta czy indywidualnie? Włosi lubią pośredników, osobę z ich kręgów. Ale czy to wyłączna recepta na sukces? Nie zawsze. Złotej reguły nie ma. Każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie i przygotować indywidualną strategię rynkową. Zdecydowanie warto zasięgnąć porady eksperta. Zachęcamy więc do oglądnięcia transmisji konferencji: „Doing Business in Italy”.
Lidia Piechocka
Ekspert ds. rynków zagranicznych
Wielkopolski Fundusz Rozwoju sp. z o.o.
Na podstawie:
Przewodnik po rynku włoskim. Z ziemi polskiej do włoskiej. Jak robić biznes z Włochami i we Włoszech, BNP Paribas 2020.
https://firma.rp.pl/wlochy/art17059061-jak-robic-biznes-z-wlochami-i-we-wloszech-przewodnik
https://www.tirsped.com.pl/blog/handel-z-wlochami-co-najczesciej-przywozimy-i-wywozimy/
https://pap-mediaroom.pl/polityka-i-spoleczenstwo/mrit-w-relacjach-polsko-wloskich-stawiamy-na-wspolprace-w-infrastrukturze