Kierunek Włochy szansą dla wielkopolskiego biznesu
Rynek włoski oferuje wielkopolskim przedsiębiorcom rozwój kapitału biznesowego. Przekonało się o tym ponad 200 przedsiębiorców, którzy 27 września br. wzięli udział w zorganizowanej przez Wielkopolski Fundusz Rozwoju konferencji online „Doing Business in Italy”.
Wydarzenie otworzył Jego Ekscelencja Ambasador Włoch w Polsce Aldo Amati oraz Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego Wojciech Jankowiak, który zwrócił uwagę na potencjał włoskich regionów partnerskich w umożliwianiu lokalnym, rodzimym firmom działalności eksportowej, budowaniu kapitału biznesowego poprzez międzynarodową wymianę towarów i usług.
Eksperci zaprezentowali możliwości eksportowe, uwarunkowania prawne oraz pomocowe zaplecze instytucjonalne ekspansji zagranicznej. To zdecydowanie rynek wart uwagi z ponad 60 mln konsumentów. W tym pięknym apenińskim kraju nie tylko warto wypoczywać i podziwiać dziedzictwo kulturowe, ale także robić biznes. – Perspektywy rynku włoskiego dają duży potencjał do współpracy, stąd kolejne wydarzenie poświęcone właśnie Włochom i finansowa oferta Funduszu skierowania w stronę mikro, małych i średnich przedsiębiorców zainteresowanych ekspansją. – mówił Prezes Wielkopolskiego Funduszu Rozwoju Wojciech Marcinkiewicz. Dowodem na to, że włoski kierunek jest biznesowo intratny są liczby. Włochy zajmują piątą pozycję w naszym eksporcie, a w 2021 r. eksport do tego kraju zwiększył się o 27% i osiągnął 13,2 mld euro.
Uczestnicy spotkania zwracali uwagę na fakt zróżnicowania kulturowego i gospodarczego kraju. O otwartości na współpracę przekonywali przedstawiciele włoskich samorządów – Prezydent Regionu Emilia-Romagna, Burmistrz Miasta Imola, również z regionu partnerskiego Wielkopolski oraz Burmistrz Gminy Piedimonte San Germano z regionu Lacjum, który z delegacją przedstawicieli władz regionalnych i przedsiębiorców gościł w Poznaniu. Do inwestycji we Włoszech zachęcała też Konsul Honorowa Włoch w Poznaniu Karolina Pinna oraz Magdalena Białas – przedstawicielka Italian Trade Agency, włoskiej agendy rządowej, która ma za zadanie wspierać rozwój kontaktów gospodarczych i handlowych.
Wspomniane zróżnicowanie gospodarcze i podział Włoch na regiony może wpływać na trudności dla inwestorów w orientowaniu się w lokalnych przepisach i regulacjach prawnych. Panuje przekonanie, że włoski system prawny należy do bardziej skomplikowanych w Europie. I tu pomocą służy rodowita poznanianka, która pracuje dla włoskiej kancelarii w Mediolanie i zajmuje się obsługą polskich przedsiębiorców zainteresowanych inwestowaniem we Włoszech lub wprowadzaniem produktów na rynek włoski. Nieocenionym wparciem dla przedsiębiorców jest też Zagraniczne Biuro Handlowe w Mediolanie, które m.in. organizuje misje gospodarcze, udział polskich firm w targach i wystawach, spotkania B2B, pomaga w kontaktach z lokalnymi partnerami i zapewnia ich weryfikację.
W debacie dobre praktyki w zakresie ekspansji zagranicznej na terenie Włoch prezentowali przedstawiciele biznesu, firmy Renomed i Pagen, obecni od lat na tym rynku, wystawiający się na prestiżowych targach w Mediolanie i Bolonii. Dzielili się swoimi doświadczeniami m.in. w zakresie planowania logistyki, mówili o barierach i wyzwaniach, a także jak budować wizerunek produktu, tak aby spotkał się z uznaniem włoskich konsumentów.
Dziękujemy partnerom za współpracę oraz odbiorcom online za uczestnictwo!
Pełna relacja z wydarzenia dostępna jest na naszym kanale YouTube: https://bit.ly/DoingBusinessinItaly_streaming.
Chętnych rozwojem firmy na rynku włoskim zachęcamy do kontaktu.